Artiklar

Föräldracoaching i Vi Föräldrar med Jesper Juul

Jesper Juuls coachningar publicerades i Vi Föräldrar. De blev mycket populära och – ibland – omdiskuterade. Än i dag är de eftertraktad läsning och ger en bra bild av vad Jesper Juul stod för. Coachningar om trots, bråk och krävande barn • Vår 3-åring får ständiga utbrott – om autonoma barn • Vår bebis styr […]

Läs mer...

Beteendena som stärker förhållandet “The Love Lab”

Gottman är professor i psykologi vid University of Washington och är mest känd för att han periodvis under cirka 20 år studerade mänskliga beteenden i ett Big Brotherliknande hus kallat The Love Lab. Det speciella med Gottmans forskning var att den fokuserade på vad folk gjorde, snarare än vad de sa eller tänkte. Forskningsdeltagarna ställde […]

Läs mer...

Frigörelse i tonåren

Källa Vårdguiden Kris och utveckling av Johan Cullberg Att tampas med tonåringar av Björn Wrangsjö Tonårstiden innebär kast mellan barn- och vuxenlandet Din tonåring börjar nu förbereda sig på att bli oberoende och självständig varken du vill det eller inte. Man kan symbolisera frigörelsen att han eller hon slår på det osynliga bandet som sitter […]

Läs mer...

Föräldraskap – Vem har makten?

Av Jesper Juul I en familj är det de vuxna som har makten – socialt, ekonomiskt, fysiskt och känslomässigt. Kulturellt förhåller sig föräldrar mycket olika till detta faktum. De flesta i Nordeuropa föredrar att underbetona makten framför att överbetona den, medan föräldrar på andra håll – särskilt pappor – till och med kan njuta av […]

Läs mer...

Föräldraskap – Erkännande och inbegripande

Av Jesper Juul Att föräldrarna har intresse för vem barnet eller barnen är utgör en förutsättning för att de ska kunna erkänna deras åsikter, känslor, drömmar och mål och det är först då föräldrarna kan inbegripa eller inkludera dem i sina överväganden och beslut. – Aha, nu tror jag att jag vet vad du tänker […]

Läs mer...

Föräldraskap – Dialog och förhandling

Av Jesper Juul En dialog är något annat än en diskussion. Vi deltar i en dialog för att lära oss mer om oss själva, den andra, ämnet eller alla tre sakerna – inte för att överbevisa den andra om det vi ansåg och visste på förhand. Barn föds troligen med förmågan att delta i en […]

Läs mer...

Föräldraledarskap och intresse

Av Jesper Juul Samarbetet med både vuxna och barn kräver att man intresserar sig för vilka de är. Vad står de för, hur tänker och känner de, vad driver dem, vilka är deras behov och var går deras gränser? Detta låter kanske självklart för dagens föräldrar – vem är inte intresserad av sitt barn? – […]

Läs mer...

Föräldraledarskap och personlig auktoritet

Av Jesper Juul Autentiska känslor bildar grunden i den personliga auktoriteten men ofta måste den byggas på med personligt ansvar och integritet – det vill säga den vuxnes omsorg om sina egna behov, gränser och värderingar – som naturligtvis förlorar sin genomslagskraft och trovärdighet om den inte också omfattar omsorg om barnets integritet. När barn […]

Läs mer...

Föräldraledarskap och autenticitet

Jesper Juul När barn kommer till världen behöver de minst ett par auktoriteter – det vill säga föräldrar som känner sig någorlunda säkra på sig själva och vad de gör i förhållande till barnet och som är i stånd att vara närvarande i kontakten. Denna relativa säkerhet är för de flesta föräldrar en kombination av […]

Läs mer...

De vuxnas ledarskap

Av Jesper Juul De nya familjer som består av två vuxna har det gemensamt att de ska försöka upprätta ett likvärdigt ledarskap, något som visat sig allt annat än lätt. Vi känner inte till några historiska föregångare till detta och kan inte heller hitta förebilder i arbetsmarknadens verksamheter och institutioner. De demokratiska spelreglerna fungerar inte […]

Läs mer...