Relationskompetens och Coachande Samtal för Yrkesverksamma inom Offentlig Sektor
Utveckla din förmåga att stödja familjer, barn och unga genom coachande samtal och relationskompetens, grundat i aktuell forskning.
Omfattning: 5 dagar (2,5 + 2,5 dagar)
Målgrupp: Yrkesverksamma inom offentlig sektor som arbetar med familjer, barn och unga, såsom:
Kursens mål: Efter genomförd utbildning kommer du att:
Kursinnehåll: Del 1 (2,5 dagar):
Del 2 (2,5 dagar):
Metodik: Kursen kombinerar teori, diskussioner, praktiska övningar och rollspel. Fokus ligger på att omsätta forskningsbaserad kunskap till praktiska färdigheter som kan användas i det dagliga arbetet.
Förväntade resultat: Efter kursen kommer deltagarna att:
Nytta för olika yrkesgrupper:
Modul ett: 2,5 dagar utbildning i relationskompetens. Grundläggande värden för fungerande gemenskap, barnsyn, inre mående och yttre symptom.
Modul två: 2,5 dagar utbildning i coaching. Coachande samtal, grupp- och teamcoaching.
Plats: På plats hos kund.
Åsa Schill, Samordnare, utbildare, terapeut och föräldracoach i Family-Lab sedan 2009.
Gregor Schill Internationellt Certifierad Coachutbildare, grundare av coachorgansiationn Association of Business and Leadership Coaching.
Gruppstorlek ca 16 personer
Pris
Två moduler á 2,5 dagar, (totalt 5 utbildningsdagar) totalt pris ex moms 120 000:- Resa och Logi för övernattning tillkommer. Material ingår.
Kontakta oss för mer information och bokning. 0704826614 admin@familylab.se
Vi har bästa referenser på detta utbildningspaket, kontakta oss för referenser.
Föräldracoach
Deltagare får med sig dessa tre kompetenser:
1.
Ett sorteringsverktyg där man analyserar inre mående och yttre symptom. Mår man bra i de inre fungerar de yttre automatiskt, och tvärtom. Detta verktyg är väldigt användbart för alla som arbetar med människor, och i synnerhet med människor som inte mår/fungerar så bra. Vi analyserar Integritet/samarbete, självkänsla/självförtroende, personligt ansvar/socialt ansvar. 1,5 dagar av utbildningen ägnas år detta.
2.
Kunskap om grundläggande värden för fungerande gemenskap. Också kunskap att känna igen när något saknas, mest utmanande idag är att i alla gemenskaper få med lika värde. Vi analyserar och arbetar igenom när det är utmanande för oss. Viktigt i en mångkulturell värld där man kan bli överraskad av andra människors sätt att tänka, vara och prioritera. Värdena är: Integritet, autenticitet, lika värde och ansvar. En dag av utbildningen ägnas åt detta.
3.
Coachande förhållningssätt, hjälpa andra att hjälpa sig själva. (Ofta gör vi motsatsen, om vi t ex är för ivriga i att svara och ge lösningar. Detta upplever t ex BVC personal). Vi tränar lösningsfokus och att se de vi arbetar med som kompetenta och resursstarka. Vi tränar oss i och blir duktiga på att leda samtal som ökar medvetenhet och ansvar hos elever, föräldrar, familjer och unga. 2,5 dagar av utbildningen ägnas åt detta.
Jesper Juul
Målgrupp, det går bra att blanda professioner: Kurator, pedagoger, förskolepedagoger, förskolechef, rektor, logoped, familjecentral, socialtjänst, terapeuter, fritidspersonal, fältassistenter, assistenter mfl.
Förskollärare, – möter alla föräldrar, och upplever ofta och direkt hur osäkra många av dagens föräldrar är. Lärarna har här en chans att snabbhandleda föräldrarna. Kvalitén på denna snabbhandledning avgör dels hur enegrikrävande det blir för pedagogen samt hur upplyst och kompetent föräldern känner sig efter mötet. Pedagogen har här stor hjälp av de konkreta sorteringsverktygen för inre/yttre mående, påminnelsen om vår barnsyn (barn gör rätt om de kan) samt det pedagogiska coacningverktyg att använda sig av.
Familjebehandlare – i individuella samtal upplever de som går våra utbildningar att de blir tryggare och får mer pondus. Se utvärderingen av en familjebehandlare som jag bifogar. Synsättet lika värde är även här viktigt för behandlarna att bli påmind om för att inte bli ”empatitrött” i sitt arbete. Kunskaperna/uppfräschning av kunskaperna från analysverktyget och coachande samtal uppskattas.
Utvärderingar från fältsekreterare, elevassistenter brukar likna effekten från förskollärarna. Att de har ett sorteringsverktyg att tänka i när de ser någon som inte mår bra. Samt stor hjälp at av bli bättre i det coachande samtalet som leder till medvetenhet och ansvar hos den unga – och mindre energikrävande för assistenten/fälsekreteraren. Även träningen i att på ett bra sätt ge feedback brukar uppskattas. Om ni önskar referenser som påvisar nyttan av våra utbildningar från dessa yrkesgrupper så får ni gärna det.
Personal från LSS, kuratorer, skolsköterskor, lärare mfl.
Stor hjälp av analysverktyg för inre/yttre mående, påminnelse om vår barnsyn samt kunskap i det coachande samtalet som leder till enklare arbetsmiljö för lärare och ger elever ökad ansvarskänsla och självmedvetenhet.
Föräldramöten. – Deltagarna får med sig FamilyLabs handledarmanual som innehåller själva stommen till föreläsningar med olika teman. Jag rekommenderar att några i gruppen erbjuds chansen att säga några ord på era föräldramöten. Toppen att få sagt några ord om gränser, självkänsla, tonårstiden, bonusfamiljen mm när många föräldrar ändå är på plats.
https://www.familylab.se/inspiration/utvarderingar/
Föräldrastöd
När det gäller hur ni kan koppla Jesper Juuls teorier och FamilyLabs utbildning till den nya socialtjänstlagens krav på kunskapsbaserade och evidensbaserade insatser, finns det flera forskningsområden som tydligt stöder den relationella synen på familjesamspel som ni arbetar med.
Den nya lagen betonar vikten av att identifiera riskfaktorer tidigt och erbjuda stöd till familjer för att förhindra att problem eskalerar. Jesper Juuls filosofi om att bygga starka och trygga relationer mellan föräldrar och barn ligger i linje med detta fokus. Ni kan hänvisa till anknytningsteori (John Bowlby, Mary Ainsworth) som betonar hur tidiga relationer formar barns känslomässiga och sociala utveckling. Stark anknytning är en viktig skyddsfaktor som minskar risken för negativa utfall senare i livet, vilket är centralt i det förebyggande arbete som socialtjänsten nu prioriterar.
Socialtjänstlagen framhåller behovet av att stärka familjers egna resurser. Jesper Juul fokuserar på att föräldrar och barn ska förstå varandra och skapa jämlika relationer, något som har stöd i modern utvecklingspsykologi. Exempelvis, forskare som Daniel Stern och Colwyn Trevarthen har studerat hur barns tidiga förmåga till samspel och kommunikation kan stärkas genom känslomässigt stöd och relationell trygghet. Detta stödjer Juuls teori om att barn är kompetenta varelser som vill samarbeta, och att det är förälderns uppgift att skapa ett klimat där detta är möjligt.
Den nya lagen kräver att insatserna är baserade på bästa tillgängliga kunskap. Ni kan hänvisa till forskningen om mentaliseringsbaserad terapi (Peter Fonagy, Anthony Bateman), som bygger på att förstå och hantera egna och andras känslor i en relation. Den här typen av arbete ligger nära Juuls tankar om vikten av att föräldrar ska kunna reflektera över sina barns behov och känslor för att kunna agera på ett konstruktivt sätt. Juuls relationella syn bygger på principer om ömsesidig respekt och förståelse, vilket kan beskrivas som en evidensbaserad metod för att stärka föräldrar i sin roll och minska konflikter i familjen.
Jesper Juuls fokus på att stärka relationen mellan barn och föräldrar är också i linje med forskning om resiliens (Emmy Werner), som visar att starka relationer till en vårdnadshavare är en avgörande skyddsfaktor för barn i utsatta miljöer. Ni kan använda detta som ett exempel på hur ert arbete med att bygga trygga familjerelationer stöder barns motståndskraft mot stress och trauman, något som också ligger i linje med socialtjänstens nya ansvar för att arbeta förebyggande.
Den nya socialtjänstlagen kräver ett proaktivt och kunskapsbaserat arbete, och Jesper Juuls teorier om samspelet mellan barn och föräldrar har starkt forskningsstöd som gör dem väl anpassade för detta. Anknytningsteorin, utvecklingspsykologi, mentaliseringsbaserad terapi och resiliensforskning är bara några av de områden som ger evidens för Juuls relationella syn på familjebehandling och föräldrastöd.
Med detta forskningsunderlag kan ni med trygghet hävda att ert arbete på FamilyLab inte bara är i linje med den nya socialtjänstlagen, utan också bygger på den senaste och mest relevanta forskningen inom områden som relationer, samspel och barns utveckling.