Bo Heijlskov Elven
Hantera, utvärdera och förändra : med lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik
Äntligen kombineras verktyg från lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik till en pedagogisk helhet. Verktygen är uppdelade i tre olika verktygslådor: hantera, utvärdera och förändra. Som personal eller förälder behöver man behärska alla tre: I perioder av stress och kaos behöver man kunna hantera. Man behöver sedan kunna utvärdera orsaker till stress och kaos, men också ta reda på vilket stöd personen behöver. Sedan behöver vi kunna förändra, vilket ibland innebär träning, ibland förändring av den fysiska miljön och viktigast av allt: att förändra den pedagogiska ramen så att den anpassas efter personen.
Alla dessa metoder måste samspela och ha samma mål: att personen lyckas så mycket som möjligt. Vi som arbetar nära personen måste därför kunna individanpassa stöd och anpassningar efter personens behov – ett personcentrerat arbetssätt. Det handlar också om att kunna skilja på vad som är ens egna värderingar och vad den andra vill och behöver.
Nyckelbegrepp är autonomi, självkontroll, pedagogiskt kapital och inte minst etik.
Boken är skriven för dig som möter barn och vuxna med särskilda behov: i särskilda boenden, daglig verksamhet, assistans, särskola, skola eller hemma.
Barn som bråkar : Att hantera känslostarka barn i vardagen
Barn som bråkar, skriker och inte gör som de vuxna säger är svåra att hantera. Eftersom upprörda känslor smittar av sig, är risken stor att du själv snart är lika arg som ditt barn.
I den här boken tar författarna avstamp i elva vardagliga familjesituationer och visar på praktiska handlingsalternativ att använda sig av när en konflikt seglar upp. Metoden som används utgår från ett nytänkande förhållningssätt som kallas lågaffektivt bemötande.
Ta reda på vem som egentligen har problemet, justera förväntningarna på vad barnet klarar av och öva på att hålla dig lugn, är några av råden i denna konkreta och engagerande bok.
Detta är en utmärkt bok att använda i föräldragrupper och handledning. Definitivt är detta föräldrahandboken nummer ett just nu.
Beteendeproblem i förskolan ingår i en serie framgångsrika böcker om detta förhållningssätt för olika målgrupper.Det finns även avsnitt i boken som syftar till att finna strategier för att hantera situationer där handlingsplaner kopplas till beskrivningen i avsnitten. Avslutningsvis finns rikliga exempel på ytterligare läsning som är kopplade till de olika kapitlen vilket gör det möjlighet för läsaren att fördjupa sig inom en speciell situation eller ett beteende som kan uppkomma. Boken bidrar till ett bra underlag för diskussioner inom arbetslag.Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 3, 2018
Metoderna som presenteras i Beteendeproblem i skolan utgår från förhållningssättet lågaffektivt bemötande, och kan användas från förskolan till gymnasiet. Författaren tar avstamp i belysande exempel, kopplar dem till forskning och beskriver elva praktiska principer som personal kan utgå från för att lösa och förebygga konflikter i vardagen. Genom att arbeta med lågaffektivt bemötande kan man som lärare undvika situationer som stör undervisningen för både barn och vuxna.
Beteendeproblem i skolan riktar sig till alla som arbetar elevnära i en skolverksamhet; lärare, speciallärare, elevassistenter, vaktmästare, fritidspersonal, skolledare etc.
Läs gärna mer på bokens sida på Facebook!
Årets bästa bok hittills.
Torbjörn Hanö i Skolledaren, nr 7, september 2014
Metodens främsta företrädare i Sverige är Bo Hejlskov Elvén. I Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder introducerar han läsaren till lågaffektivt bemötande i såväl teori och etik som i praktik. Den första upplagan av boken har sedan 2009 sålt i över 40 000 exemplar och den har med sitt tillgängliga språk och sin personliga ton älskats av såväl studenter som personal och föräldrar. I denna bearbetade och reviderade andra upplaga har forskning och terminologi uppdaterats. De resonemang som handlar om varför krav/straff och belöningar sällan fungerar i förhållande till personer med problemskapande beteende, har utvecklats. Till varje kapitel kommer också ett nyutvecklat arbetsmaterial som kan fungera som stöd i handledning, personalutbildning och gruppdiskussioner.
Boken riktar sig till blivande och yrkesverksamma psykologer, pedagoger och omsorgspersonal, men i lika hög grad till föräldrar och andra anhöriga. Bokens fallexempel rör både barn och vuxna, och är lika relevanta i skolan som i omsorgsverksamheter för vuxna.
Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet : om annorlunda barn
De flesta människor klarar sig bra i livet. De skaffar sig utbildning och jobb, får barn och blir gamla utan större svårigheter. Den här boken handlar inte om dem, utan om de personer för vilka livet innebär hårt arbete. En del av dem får diagnoser som Aspergers syndrom, ADHD eller Tourettes syndrom, en del beskriver vi som ouppfostrade eller psykiskt sårbara. Vad de har gemensamt är att de misslyckas med saker som andra inte har några problem med.
Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet – om annorlunda barn utgår från neuropsykologisk och beteendegenetisk kunskap om utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar. Boken beskriver de sociala aspekterna av diagnoser och individuella svårigheter, och vad det innebär i livet för ett barn eller en ung person som inte är riktigt som alla andra. Den avslutas med vad man som personal kan bidra med för att göra livet lättare för dessa barn och ungdomar.
Boken vänder sig till studenter och yrkesverksamma främst inom barn- och ungdomsverksamheter för personer med utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar, men ger också nya tankar till alla som arbetar med barn och ungdomar i allmänhet. Boken är skriven av en psykolog, en pedagogisk rådgivare och en läkare och specialist i psykiatri. De tre perspektiven vävs in i varandra för att ge en bred och komplex bild av ett komplext område.